dagisplats

sitter här och försöker hitta hur dagis funkar här nere.. det är verkligen inte lätt att hitta info på svenska.. svenska skolan får han inte börja från han är 3 år och jag känner att börja jobba snart hade varit skönt ändå.. konstigt ingen svensk människa skrivet om det när de ändå finns så många utländska här. Jag får väl ta och ge alla letande svar på frågan när jag väl får reda på det. Det är ju inte så lätt heller att gå ner till dagiset här och höra, för ingen människa kan ju engelska här. Lukas hade fått tips av försäkrings tanten att spanskt dagis var så mycket bättre än det svenska och framförallt mycket billigare.. En plats på det svenska dagiset ligger lite över 3000:- och en plats på det spanska typ 1500:-.. Lite skillnad, plus att där vi bor finns väldigt lite svenskar så de svenska kompisarna hade bott långt bort och det är ju lite trist för honom. Sen med tanke på att alla människor tycker vi bosatt oss i världens ände gör nog att ingen hade orkat ta sig hit heller. Sjukt att folk blir så bekväma så snabbt. Det tar en halvtimme 40 min att ta sig till san agustin härifrån. Typ som trelleborg malmö men folk här tycker det är en resa som typ trelleborg göteborg. Alltså inget man gör sådär när man har lite tid över..
Så läser någon detta som har någon aning om hur spanska dagis funkar snälla hör av er.. Varken jag eller Lukas kan spanska än så man är lite låsta..
Har dock sökt att läsa spanska på distans. Men ser ju ut som jag bor i helt fel kommun för att bli beviljad de. Trelleborgs kommun är alldeles för snåla. Hade inte behövt klydda massa om jag bott i lund eller malmö. SUCK SUCK OCH ÅTER SUCK..
Nä nu ska jag återgå till CSI och försöka få bebisen trött.. (inte det lättaste)
puss och godnatt alla..

Kommentarer
Postat av: Fina Frun

Ni kan ju även kolla upp engelska dagis. Kanske inte så praktiskt att välja ett spanskt dagis om ni inte kan kommunicera med personalen.



Annars så är det ju väldigt vanligt att man har en nanny, eller dagmamma.



Lycka till!

2011-09-25 @ 02:26:44
URL: http://finafrun.se
Postat av: Emma

Låter som ni har det jäkligt härligt där nere :) även om det är lite klyddigt med språket. Vi kommer gärna ner en stund nästa år om ni fixar ett bra boende ;) hehe. Tar ju som sagt inte så lång tid att åka ner, och då lär ni ju kunna stället lite bättre också :) kram kram

2011-09-25 @ 09:01:34
URL: http://www.happyworkaholic.bloggplatsen.se
Postat av: Pia Cederström

Maria....du är mrs Fix....du ordnar det på något vis...annars får Pia komma ner och hjälpa till under tiden ni fixar det.

Jag vet ni kommer klara det alldeles förträffligt! :)

Ta hand om er hela gänget!

Kram Pia

2011-09-25 @ 10:14:29
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Hallå där Maria!

Välkommen ner till ön får jag väl ta och säja och kul att du lämnade ett litet meddelande på min blogg.



Jag ska ärligt erkänna att jag INTE vet något om dagis här. Den store sonen går i skolan där han började när han var tre. Och lilla dottern är hemma med mig eftersom jag inte jobbar.

Om jag har fattat det hela rätt så finns det privata dagis, halv sponsrade dagis och så de statliga. Vad de kostar har jag ingen aning om men det kan man säkert leta fram på nätet.

Ska du börja jobba nu?

Vart kommer du att jobba?



Jag/vi bor ju i Las Palmas och det skulle ju kunna tänkas att jag skulle kunna bli dagmamma ;) Men att åka från Mogan till Las Palmas två gånger om dagen...ja ja vi ÄR bekväma här ;)



Jag kan flytande spanska nu och lärde mig det på den officiella språkskolan i Las Palmas. 5 nivåer var det och bra.

Spanska måste man lära sig om det ska fungera här. Ingen kan engelska.



Vi får höras mer, om du vill. Jag känner INGA sveskar här ner och det är ju lite synd.



Hälsningar

Yohanna som tycker ni har en UNDERBAR utsikt från er balkong.

2011-09-26 @ 16:24:01
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback